Week 5 alweer - Reisverslag uit Puno, Peru van Pim Geene - WaarBenJij.nu Week 5 alweer - Reisverslag uit Puno, Peru van Pim Geene - WaarBenJij.nu

Week 5 alweer

Door: Pim Geene

Blijf op de hoogte en volg Pim

09 Juni 2013 | Peru, Puno

Hola amigos,

5 weken zijn alweer om, dat betekent dat de stage al over de helft is. Helaas! Nog altijd vermaken we ons prima @ Wayquis. Kaas maken, appeltje eitje. Zo gefixt, kwestie van te vaak gedaan. De chocolade vla valt in de smaak (makkelijk als je met zowat alleen maar vrouwen werkt) en die gaan ze volgende week zaterdag verkopen in het dorpje ernaast (Andahuaylillas). Dat betekent dat we woensdag en donderdag hard aan de bak moeten om een x aantal liters te volbrengen aan. Daarnaast gaan ze is kijken of ze aan een oventje kunnen komen om bijvoorbeeld koeken te gaan bakken (speculaas kruiden zijn aanwezig, dat zal dus waarschijnlijk poging 1 worden.). Daarnaast hoorden we deze week dat ze ook begonnen waren met een kippenhok te bouwen, maar dat de bouwvakker altijd overal en ergens bezig was behalve met het kippenhok. Oftewel de handen uit de mouwen en op zeer primitieve wijze een kippenren bouwen. Gaasje om de 8 palen die er nu al staan, dakkie leggen, deurtje bouwen, trapje bouwen voor het half ingezakte kippenhok om de kippen toegang te geven tot hun paradijs. Eerst willen ze beginnen met 4. Maar over een tijdje moeten er 20 kippen komen te lopen. Dus dat ene kippetje zal er ook wel tussen lopen.

Afgelopen week zijn we naar de jungle geweest. Van Cuzco naar Pilcopata. Een 6 uur durende taxirit, over de bergen, langs en door het regenwoud. Blijkbaar hebben we in het regenwoud geluk omdat we vogels zien die normaal niet vaak zichtbaar zijn en al helemaal niet op het tijdstip dat wij er waren. Aangekomen in Pilcapata worden we overvallen door de ontzettend drukkende warme lucht. Daarnaast zijn er weer tig honden die op je af komen en rond lopen, dat is normaal voor heel Peru volgens mij, maar ook de mooie papegaaien. Even wat gerust in de hangmatten, eindelijk! Om vervolgens door te gaan naar een soort van boerderij, een man die zieke en gewonden dieren verzorgd. Daar aangekomen blijkt hij echt een super schattig aapje te hebben, die het ontzettend op prijs stelt als je aandacht aan hem besteed, zo niet dan zorgt hij wel dat die aandacht krijgt. Ook was hij redelijk jaloers als je de luiaard in je handen had liggen, wat een ongelooflijk zacht beestje, jammer van de lange nagels waar hij je af en toe grondig mee verwond. Om vervolgens het kleine krokodilletje te bewonderen, het aapje vond dat niet plezant, waardoor hij hem gewoon brutaal aan zijn staart mee trok. Paar happende bewegingen van de krokodil doen wonderen en hij stopt er al snel mee. Op de boerderij leefden verder ook nog een schildpad, zwart zwijn die het lekker vond om aan je te ruiken en zich vooral nergens voor schaamde, paar papegaaien, vissen, koeien en nog een paar beesten waar ik de naam zo snel niet weet. Vervolgens naar een vriendin van Zarela gegaan om te eten, het eten in de jungle is niet om over naar huis te schrijven. Verder hebben we helaas weinig andere dieren gezien. Wel de native people, gezwommen in een zeer verkoelend riviertje, stenen gezien met inscripties van voor de Inca tijd met een opvallende bewaker die perse op de foto wilde voordat we weer mochten gaan. Tenslotte hebben we ook nog Villa Carmen bekeken, een instituut wat veel weg heeft van de HAS. Daar wat vleermuizen op de foto gezet die in het oude vliegtuig zaten om vervolgens vol geprikt te worden door termieten, wat een drama was dat. Dat was de jungle, opzich best oke, jammer dat we zo weinig dieren hebben gezien.

Tijdens het uploaden van dit verslag hoop ik dat die ook eindelijk is wat foto's mee wilt sturen zodat jullie kunnen zien dat we het hier absoluut naar ons zin hebben en wat voor mooie natuur hier te bewonderen is. Helaas maar een paar foto's, het duurt namelijk veel te lang. Het weekend zitten we in Puno, alweer een busrit van plusminus 6 uur, er wordt dus veel gereisd met de bus wat niet altijd een pretje is. Al viel deze busreis absoluut mee, heerlijke stoelen en best aardig kunnen slapen. Hier in Puno gaan we (uiteraard) het Titicaca meer bewonderen, en nog een paar andere dingen. Daar weet ik zo de namen niet van. Volgende week gaan we Machu Picchu bewandelen en bezoeken. Tot over 2 weken!

Adios!

• 10 Juni 2013 - 10:29

Ans Geene:

Ha Pim, Romy en Lucas,

Ja de helft zit er alweer op!!!
    Het gaat zo te lezen allemaal goed.
    Ik hoop dat je de kippen binnen de 8 palen kunt houden, je hebt ook nog een boven en onder aanval van andere hongerige dieren!
    Maar dat zal jullie pret niet tegenhouden.

Groetjes,
    Ans

• 11 Juni 2013 - 12:48

Selma:

Pimmetje!

Zoo wat gaat de tijd snel!
    Suus komt morgen alweer terug en jij zit alweer op de helft.
    Maar ik lees dat je het heel erg naar je zin hebt dus geniet er nog maar extra van dan :D
    En dat aapje wat jij beschrijft doet mij aan iemand denken ( Aapje Pim :D)
    Geniet er van en ben trots op jou !

Dikke kus

Selma

• 11 Juni 2013 - 22:08

Gert En Coby:

Ha die Pim,

Wij zijn wel benieuwd hoe jullie aan al die liters melk komen met die paar koeien? Hoe wordt de chocolademelk gesteriliseerd en verpakt; het zal toch houdbaar moeten zijn!?
    Leuk over jouw ervaringen in de jungle te lezen...en ja die termieten steken door je shirt heen, helaas!
    Toch wel nieuwsgierig naar de foto's!!!

Pim, nog een mooie tijd!

groetjes, Gert en Coby

• 12 Juni 2013 - 15:38

Sjaak En Carla:

Hoi Pim,

Succes met het bakken van de koeken, speculaas is altijd lekker!
    Met plezier hebben we je jungle-verhaal gevolgd. Mooi, die kleurrijke vogels!
    Is er geen opvang voor al die loslopende honden?

Groetjes vanuit het zonnige Tunnis,
    Sjaak en Carla

• 13 Juni 2013 - 11:43

Kevin:

Ha Pim!

Als ik jou zo hoor, moet ik daar toch eens een keer het vliegtuig naar toe pakken. Lekker dat jullie het naar je zin hebben. Groetjes aan de rest uit het grijze Den Bosch!

Ciao kerel